Sökoptimering drar fler besökare till byråns webb

Sökoptimering drar fler besökare till byråns webb

Lyckbackes begravningsbyrå har nyligen genomfört ett mycket lyckat sökoptimeringsarbete, vilket ledde till att deras hemsida klättrade upp till toppen på Googles söklistor och dessutom knep ytterligare några platser bland de 10 främsta. Här berättar byråns ägare, Jimmy Lyckbacke, mer om projektet och om sitt samarbete med Timecut.

Jimmy och hans fru, Jenny, köpte en existerande begravningsbyrå för snart ett år sedan. Han hade tidigare arbetat som säljare och hon som anställd på en annan byrå. De visste med sig från sin tidigare erfarenhet att tiderna höll på att förändras mot det digitala, och att det gällde att hänga med och anpassa sig i sin kommunikation, för att nå ut till kunderna på bästa sätt.

Efter att ha fått hjälp av Timecut med att färdigställa byråns hemsida, började Jimmy med att göra lite egen research för att se var han hamnade när han sökte på de ord och fraser som han ville att Lyckbackes skulle ranka högt på. Detta ledde i steg ett till ett framgångsrikt länkutbyte, vilket hjälpte till att öka trafiken initialt.

Content is king

Content var ett annat essentiellt nyckelord för Jimmy och Jenny och de är hela tiden noga med att hålla en konsekvent, genuin och välkomnande tonalitet på hemsidan, snarare än att bli alltför högtravande och formella. Samtidigt har det varit väldigt viktigt att göra sidan innehållsrik och aktuell, samt att uppdatera kontinuerligt i övriga kanaler, som Facebook och Instagram.

Allt detta har skapat ett väl sammanhållet budskap, vilket var en bra grund att stå på. Och när sedan Timecuts Kristofer Nannini kontaktade Lyckbackes för att höra om de skulle vara intresserad av att ta sitens sökoptimering ytterligare ett steg längre var Jimmy inte sen att haka på.

Arbetet bestod, enkelt uttryckt, i att optimera sidans uppbyggnad mer i detalj, och då titta bland annat på faktorer som titlar, bildhantering, metadata och hastighet. Jimmy berättar att han är väldigt nöjd med hur Timecut agerade under samarbetet: ”De var hela tiden väldigt inlyssnande och bra på att hålla oss uppdaterade. Allt gick mycket proffsigare än väntat och Kristofer har varit en fantastisk stöttepelare under hela processen”.

Konkret innebar Lyckbackes sökoptimeringsarbete att hemsidan, på bara några veckor, dels klättrade upp till förstaplatsen på Googles organiska lista, vilket var Jimmys förstahandsmål från början. Dels knep Lyckbackes flera av de andra platserna på förstasidan och har som mest haft hela 9 av dessa! ”Vi ville vara iögonfallande”, säger Jimmy och förklarar vidare att han märker tydligt hur mycket kunderna värderar en hög placering och stor närvaro på Googles förstasida. Därigenom får han nu begravningar som annars antagligen hade gått till byråer som geografiskt, eller genom sin profil, hade känts mer självklara för de uppdragen.

Vill du veta mer om SEO och hur du kan sökoptimera din hemsida? Kontakta Kristofer!